Voorrang (Urgentie)

Er zijn verschillende redenen waarom u misschien snel een andere woning nodig heeft. In sommige omstandigheden kunt u hierbij voorrang krijgen op andere woningzoekenden. We noemen dit urgentie.

Bij Woonwenz kennen we twee soorten urgentie:

  • Sociale urgentie
  • Medische urgentie


Deze urgentie kan op verschillende manieren worden gegeven: 

  • Via een voorrangspositie in Thuis in Limburg. U kunt met deze urgentie zelf reageren op woningen via www.thuisinlimburg.nl. U heeft dan zes maanden voorrang op door Woonwenz aangeboden woningen. De woning moet wel passen bij uw situatie.
  • Wij gaan voor u op zoek naar een geschikte woning.

Als u urgentie van Woonwenz krijgt, laten wij u weten op welke manier u die urgentie krijgt.

Sociale urgentie

Bij sociale urgentie moet u door een onverwachte situatie uw zelfstandige woning gedwongen verlaten.

Onderstaande situaties zijn voorbeelden waarvoor u geen sociale urgentie kunt  aanvragen:

  • U bent geen eigenaar of huurder van de zelfstandige woning die u moet verlaten.
  • U heeft eerder sociale urgentie ontvangen in de Gemeente Venlo.
  • U heeft al bij een andere woningcorporatie al sociale urgentie aangevraagd.
  • Er is een andere woonvoorziening of regeling waar u gebruik van kunt maken.
  • Uw huidige woning is in slechte staat of u heeft problemen met de omgeving.
  • Uw huidige huurovereenkomst eindigt.
  • Uw verhuurder wil uw woning verkopen.
  • U woont tijdelijk of permanent op een vakantiepark.
  • U woont in een woning die gesloten is door een Damoclesbesluit.
  • U gaat trouwen, samenwonen of bent zwanger, waardoor u een (andere) woning nodig heeft.
  • U komt terug uit detentie (in deze situatie krijgt u hulp vanuit de reclassering).
  • U komt terug nadat u in het buitenland heeft gewoond en/of gewerkt.
  • U wilt herenigen met uw partner en/of kinderen of dichter bij uw familie wonen.
  • Uw relatie is geëindigd, maar u heeft geen minderjarige kinderen of u heeft niet de zorg over de minderjarige kinderen.
  • Uw relatie is geëindigd en uw (ex)partner heeft wel een woning waar de kinderen kunnen verblijven.

Hoe kan ik sociale urgentie aanvragen?

Vul het formulier (hieronder te downloaden) in om uw aanvraag te doen. U heeft voor het aanvragen van sociale urgentie verschillende documenten nodig. Wat u nodig heeft staat op het aanvraagformulier. Lukt het niet om dit formulier in te vullen of heeft u hier nog vragen over? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag.

Nadat wij het volledig ingevulde formulier en alle documenten van u hebben ontvangen, nemen wij binnen 14 dagen contact met u op.

Aanvragen sociale urgentie

Medische Urgentie

Het kan zijn dat uw huidige woning niet meer geschikt voor u is. Bijvoorbeeld als gevolg van een ongeluk. U kunt in zo'n geval contact opnemen met één van de volgende klantenservices:

Voor inwoners van de gemeente Venlo:

  • Gemeente Venlo, bel het speciale nummer: 14 077
  • Woonwenz, bel 077 389 31 31
  • Antares, bel 077 373 36 66

Voor inwoners van de gemeente Beesel:

  • Gemeente Beesel, bel 077 474 92 92
  • Nester, bel 077 476 77 77
  • Woonwenz, bel 077 389 31 31

Tijdens een korte intake wordt er bepaald of er sprake is van medische urgentie en of u voldoet aan de minimale voorwaarden. 

Is dit het geval? Dan wordt u door de gemeente of woningcorporatie aangemeld voor een gesprek met de gemeente.

Hoe gaat dit verder in z'n werk

Een medewerker van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning “WMO” neemt contact met u op voor het maken van een zogeheten 'Keukentafelgesprek'. Dit betekent dat iemand van de gemeente bij u thuiskomt om uw persoonlijke situatie en mogelijke hulp te bespreken. De afspraken worden opgeschreven in een Leefzorgplan.

De medewerker van de gemeente kan als advies geven dat u om medische redenen beter kunt verhuizen naar een voor u geschikte woning. In dat geval krijgt u van de gemeente een document met een verhuisadvies.

Krijgt u een positief verhuisadvies van de gemeente dan kunt u een aanvraag medische urgentie doen bij de woningcorporatie. De woningcorporatie hoeft het advies van de gemeente niet over te nemen. 

Als u een negatief verhuisadvies krijgt van de gemeente zullen wij de aanvraag medische urgentie altijd afwijzen.

Waar toetsen woningcorporaties bij medische urgentie in de gemeente Venlo op? 

  • Is het jaarinkomen van uw huishouden lager dan de jaarlijks vastgestelde inkomensgrens (DAEB - grens)? Voor 2025 is dit: €49.699,00 voor een eenpersoonshuishouden en voor meer personen per huishouden is de grens: €54.847,00. (Het inkomen van kinderen telt hierbij niet mee)
  • Dat er alleen sprake is van lichamelijke klachten
  • Dat de klachten waardoor u moet verhuizen zijn ontstaan in de tijd dat u in uw huidige (zelfstandige en eigen) woning woont
  • Dat u niet eerder urgentie heeft gehad van een woningcorporatie
  • Dat de woningcorporatie aanbod bezit wat passend is voor u
  • Dat u na de verhuizing (door medische redenen) een lege woning achter laat
  • Dat u woont in de gemeente Venlo

Ook moet de nieuwe woning passend zijn volgens de regels rondom passend toewijzen. Dit betekent dat de nieuwe woning moet passen bij uw gezinssamenstelling en huishoudinkomen.

Aanvragen medische urgentie