Woonbelevingsonderzoek 2019-2020

Eind 2019 heeft onderzoeksbureau KWH in opdracht van Woonwenz een groot woonbelevingsonderzoek gedaan. Dit doen we elke vier jaar. De resultaten helpen ons om te bepalen waar we de komende jaren extra aandacht aan moeten geven. Zo kunnen we ons beleid hierop aanpassen.

Alle huurders zijn via e-mail, brief of telefoon uitgenodigd om mee te doen aan een vragenlijst. Daarin konden zij hun mening geven over hun woning en woonomgeving. We zijn blij dat meer dan 25% van onze huurders heeft meegedaan. Hieronder leest u de belangrijkste resultaten. 

Onze huurders wonen prettig in hun woning en buurt

De meeste huurders geven aan fijn te wonen in hun woning en buurt. Gemiddeld beoordelen ze dit met een 7,8. Toch zijn er zeker nog een paar aandachtspunten waarop wij ons kunnen richten. 

De woning wordt door huurders goed beoordeeld

De woning zelf wordt met een 7,7 gemiddeld goed beoordeeld. De kwaliteit van de woning is hierin het belangrijkste aandachtspunt voor ons. Hoewel de helft hier een ruime voldoende voor geeft, met een gemiddelde van 7,3, zijn er toch kritische geluiden te horen. Naast dat badkamers en keukens toe zijn aan onderhoud of vernieuwing, wordt ook de isolatie van de woningen als verbeterpunt genoemd. 

Huurders maken zich zorgen over (parkeer)overlast en het onderhouden van groenvoorzieningen

De beoordeling van de buurt blijft achter bij die van de woning (7,2). De ligging van de woning in de buurt van winkels wordt als positief ervaren. Ook het groen rondom de woning wordt gewaardeerd. Tegelijk geven veel huurders aan dat het onderhoud van het groen en de netheid van de buurt beter kan. Een ander aandachtspunt dat genoemd wordt is de verlichting van de achterpaden en rondom woongebouwen. Dit zorgt in soms voor een onveilig gevoel. 

De omgang met buurtbewoners wordt over het algemeen positief gewaardeerd, maar overlast door buren / medebewoners wordt door diverse huurders wel als ergernis genoemd. Een groot deel van de huurders geeft aan dat ze hun buren wel durven aan te spreken bij overlast. Veel bewoners maken zich zorgen over overlast die veroorzaakt wordt door hangjongeren en over criminaliteit zoals dealen. Ook parkeer- en verkeersoverlast wordt zeer veel genoemd. 

Huurders zijn verdeeld over de betrokkenheid bij de buurt

Hoe betrokken bewoners zijn bij hun buurt verschilt sterk. Meer dan 30% van de bewoners vindt dat mensen in de buurt actief meedoen en betrokken zijn. Maar ongeveer 20% van de bewoners zegt dat dit juist niet zo is en vindt dat jammer.

Hoe worden de verschillende wijken beoordeeld?

We zien dat de woning en woonomgeving in de wijken Blerick-Noord, Vossener, Venlo-Noord en Venlo-Oost (zuid) gemiddeld lager scoren. Vooral in Blerick-Noord zijn de scores opvallend lager dan in andere wijken. In Venlo-Noord-Oost, Blerick-Zuid, Arcen en Velden is men het meest tevreden over de woning en woonomgeving.   

Wat doen we met de resultaten?

We zijn al bezig om de aandachtspunten uit het onderzoek te vertalen in concrete acties op buurt- en gebouwniveau. De resultaten zijn anoniem, vanwege de privacywetgeving. Daarom kunnen we geen acties nemen op individueel niveau.

We bespreken de uitkomsten ook met onze samenwerkingspartners, zoals de gemeente Venlo. Dat is belangrijk, omdat veel punten gaan over de openbare ruimte, zoals over de straten. Tot slot nemen we de resultaten mee in ons nieuwe Ondernemingsplan.