Klacht over Woonwenz

Wij doen ons best u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent over ons. We vragen u om eerst met de medewerker in gesprek te gaan en uit te leggen waarover u niet tevreden bent. Mocht u daar niet uitkomen dan kunt u een klacht indienen bij onze klachtencommissie.

Wie vormen de interne klachtencommissie?

De interne klachtencommissie is onafhankelijk en bestaat uit drie medewerkes van Woonwenz en maximaal twee leden van de HuurdersBelangenVereniging Venlo (HBV). De interne klachtencommissie geeft een advies over uw klacht aan de directeur van Woonwenz. 

Hoe meldt u een klacht? 

Een klacht melden kan door het sturen van een e-mail naar: klachtencommissiewoonwenznl. Een brief sturen naar Woonwenz ter attentie van de klachtencommissie kan ook.

Wat doet de klachtencommissie met uw klacht?

De klachtencommissie beoordeelt alleen de procedurele kant van uw klacht. Dus de commissie kijkt of medewerkers en bedrijven die voor ons werken zich hebben gehouden aan onze procedures en voorschriften. Zij formuleert een advies richting onze organisatie en monitort het verloop van de ingediende klacht.

U ontvangt zo spoedig mogelijk maar altijd binnen twee weken een bevestiging van de klachtencommissie. Als zij uw klacht doorverwijst, dan laat de klachtencommissie u dit weten en ook krijgt u uitleg over waarom uw klacht niet in behandeling wordt genomen.

Reglement klachtencommissie

De uitgebreide informatie over wat de klachtencommissie allemaal doet staat in het Reglement interne klachtencommissie Woonwenz. U vindt dat hier.

Welke klachten behandelt de klachtencommissie niet? 

Klachten worden niet door de interne klachtencommissie in behandeling genomen als de klacht: 

  • gaat over de hoogte van de huurprijs en/of servicekosten en/of over voorstellen tot verhoging van de huurprijs;
  • al is voorgelegd aan een rechter, huurcommissie, mediator of een andere onafhankelijke instantie met een wettelijk taak om geschillen te behandelen;
  • betrekking heeft op de handhaving en uitvoering van door de overheid opgelegde besluiten;
  • betrekking heeft op een vordering tot schadevergoeding waarbij de zaak nog in behandeling is bij een verzekeringsmaatschappij. De klachtencommissie oordeelt niet over de hoogte van een door een verzekeringsmaatschappij toegekend schadebedrag.
  • eerder door de klachtencommissie is behandeld en er geen nieuwe omstandigheden zijn ontstaan, behoudens het bepaalde in artikel 14 lid 1;
  • gaat over iets waarbij de klager geen belang heeft.

Let op dat bijvoobeeld een lekkende kraan of kapotte deur geen klacht is zoals we die hier bedoelen. U kunt in dat geval een reparatieverzoek indien. Hoe dat werkt leest u hier

Regionale Geschillencommissie Noord- en Midden-Limburg

Bent u vervolgens nog niet tevreden met de oplossing van uw klacht, dan kunt u dit voorleggen aan de Regionale Geschillencommissie Noord- en Midden-Limburg. Download het reglement en de werkwijze van de geschillencommissie om meer te weten te komen. Hun klachtenformulier download u hier

Huurcommissie

Als u na het doorlopen van de procedure bij de Regionale Geschillencommissie nog niet tevreden bent, dan bestaat er de mogelijkheid om uw klacht ook te laten beoordelen door de Huurcommissie. Kijk voor meer informatie op haar website. Hier staat bijvoorbeeld in welke gevallen u een beroep kunt doen op de Huurcommissie. 

Commissie Governance Code

Als een klacht niet goed is behandeld door de Regionale Geschillencommissie, bijvoorbeeld omdat de Geschillencommissie onredelijk lang wacht met het in behandeling nemen van uw klacht of niet onafhankelijk is, dan kan een klacht worden ingediend bij de Commissie Governence Code. Deze commissie toetst of de juiste procedure is gevolgd. Alle informatie leest u hier.